loading...

طراحی سایت

بازدید : 17
دوشنبه 28 آذر 1401 زمان : 10:37

در دنیای امروز قابلیت و امکان ندارد کلمه‌هایی مانند وبگاه یا وب سایت و یا همان وبسایت به گوشتان
نخورده باشد و بی‌شک بنا بر نیازهای مدرن، رمز و کاری با این صفحه های اینترنتی داشته‌اید. اما تا به موقتی پندار کرده‌اید که وبسایت چیست؟

در واقع سایت به شیت در بستر اینترنت گفته می‌گردد که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه میباشد که در صفحه ها تارنما به کاربران نمایش داده میشود میتواند در اشکال متن و تصویر و فیلم و فایل های صوتی و... باشد.

همانطور که ما یک قطعه زمین را در دنیای واقعی برای زندگی یا تجارت اجاره می‌کنیم، می‌توانیم در دنیای اینترنت نیز همین شغل را اجرا دهیم. یعنی می‌توانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن بخش را برای مدتی برای خود داشته باشیم. به قسمتی که در اینترنت اجاره میکنیم و برای مدتی متعلق به ماست تارنما میگویند. در واقع وب سایت ها سرزمین های ما در اینترنت هستند که خواهیم توانست از آن‌ها به شیوه های متفاوت به کار گیری کنیم.

همگی وب سایتها برای اینکه از مجموع عالم قابل دسترس باشند بایستی بر روی شبکه جهانی وب قرار بگیرند.

خب در حال حاضر شبکه جهانی وب چیه؟

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص اندیشه کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی میباشند. ولی با اینکه بسیار به هم نزدیک می‌باشند اما ساختار متفاوتی دارا هستند.

شبکه جهانی وب چیه؟

شبکه جهانی وب، گروه ای از وب سایت ها و صفحه های سایت می باشند که در کامپیوترهای مختلف ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می‌باشند. تارنما ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می‌باشند. کاربران می‌توانند به محتویات این وبسایت ها از هر قسمتی از فقیه از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

چهارچوب اساسی فضای وب، صفحه ها تارنما هستند. هر یکی‌از این صفحه های، دارای یک آدرس مخصوص هستند، این آدرس URL نامیده میگردد. به گروه خاصی از صفحه ها وب که به یک آدرس خاص متصل هستند تارنما گفته می شود. به عبارت دیگر شبکه جهانی وب همانند یک کتاب الکترونیکی بسیار گران قدر می‌باشد، که در سرور های گوناگون در سرتاسر عالم ذخیره شده اند.

خب هم اکنون این تارنما رو کی نوآوری کرده؟

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات آدم را برای همیشه تغییر و تحول بخشید.

او که با نام TimBL نیز شناخته می شود، مخترع World Wide Web یا شبکه دانا‌گستر میباشد. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد با استعمال از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مایحتاج خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را درباره‌ی همین پروژه منتشر می کرد.

اولین وبسایت‌ها با کدهای بی آلایش HTML نوشته می‌شدند. صفحه های این سایت‌ها شامل سرتیتر و جمله و ابرمتن (Hypertext) بود که روی ورقه نمایش رایانه‌های متفاوت به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) به کارگیری میشد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحه های دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که مایحتاج هست بدانید این هست که سایت‌ها بستر ارتباطی معمولی و انعطاف‌پذیر­ی می باشند طراحی سایت در مشهد که یکی‌از مهم ترین دستاوردهای تاریخ آدم به شمار می روند و این جدید وقتی هست که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

تفاوت وب و اینترنت
بعضا از افراد از کلمه اینترنت و وب به عنوان هم معنی استعمال می کنند و این دو عبارت را یکسان می پندارند. اینترنت در واقع یک شبکه بسیار بلندمرتبه از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل میباشند. البته شبکه جهانی وب، تیم ای از صفحه های وب می باشد که در‌این شبکه فعال سازی شده است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از اینترنت برای دسترسی به وب به کار گیری می کند. خلال این، اینترنت این قابلیت را برای شما مهیا می کند تا به بقیه افراد پست الکترونیک ارسال فرمائید، با یکدیگر گفت‌و‌گو فرمائید و پوشه هایتان را به اشتراک بگذارید.

تاریخچه طراحی وب

ساخت سایت چیست ؟
طراحی وب سایت به تشکیل داد و فعال سازی صفحه های تارنما گفته می‌شود که معمولا این کار با کدنویسی به لهجه‌HTML اجرا میگردد. آغاز، صفحه ها وبسایت‌ها با به کارگیری از گویش HTML نوشته می‌شدند و آن‌گاه با به کارگیری از زبان CSS شکل ظاهری کاغذ را تکمیل میکنند.
وبعد از آن با به کارگیری از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور صفحات طراحی شده پویا میشوند. به زبانی بی آلایش‌تر تعریف‌و‌تمجید طراحی وب سایت عبارت می‌باشد رایا پارس از ایجاد کرد صفحات وب با استعمال از کد های زبانهای اپ نویسی.
توجه داشته باشید که طراحی شکل ظاهری یک سایت یا همان رابط کاربری به صورت تصویر در نرم افزار هایی مثل فوتوشاپ یا ادوبی ایکس دی را نمیتوان طراحی سایت نامید.

تاریخچه ساخت وب سایت
زمانی که Tim Berners-Lee در سال 1989 اینترنت را اخلاق کرد احتمالا فکرش را نمیکرد که دنیای اینترنت از آن مجال تا این حد تغییر‌و تحول کند.در واقع تاریخچه ساخت وب سایت با تاریخ اینترنت گره خورده و آن گاه نسبتاً هرسال در گیر تغییرات مهمی گردیده است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی بدون اینترنت و بدون وب سایت ها برایمان طاقت فرسا باشد.

ابتدایی ترین فرآیند رشد ساخت وب سایت زمان ظلمت بود، به این دلیل‌که صفحه ها کلاً سیاه و تیره بوده و تنها تعدادی پیکسل تک رنگ و که به سختی ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. طراحی این سایت ها با به کار گیری از نشان ها و symbol ها ایفا می گرفت.

در سال ۱۹۹۰ گویش نرم افزار نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت با کمک این زبان طراحی و در فضای اینترنت قرار گرفت. و 1 سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ قابلیت و امکان جدول بندی یا Table هم به زبان اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان امداد می‌کرد مطالب تارنما را نصیب بندی و تروتمیز کنند و به نوعی سایت ها شرایط سازماندهی شده پیدا کرد. ahrefs در آن زمان حدود ۱۰ میلیون کاربر از اینترنت به کارگیری می کرد و ۶۰۰ سایت به صورت فعال وجود داشت.

آن گاه در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم قوی وارد عرصه وب شد :

جاوا اسکریپت
پیکان
این دو ابزار مالامال اقتدار و کاربردی به طراحان یاری کرد امکانات فوق العاده ای برای وب سایت های خود ساخت کنند و یک موفقیت والا در طراحی سایت بود. مثلا این امکانات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , ارتباط تصویری , مولتی مدیا و سایتهای زنده و …… را نام توفیق.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون کاربر اینترنتی و بیش از ۶۵۰ هزار سایت فعال در فضای اینترنت امکان های CSS و Frame هم به یاری برنامه نویسان و طراحان سایت آمد.

CSS به کاربران یاری می کرد مجموع تنظیمات مربوط به نوع فونت , رنگبندی و ریزه کاری وب سایت خود را در یک فولدر ذخیره کنند و بدون چاره نباشد در هر شیت از وب سایت مجدد کد نویسی کند و فقط مقادیر را از فایل CSS بازخوانی کند.

Frame هم به طراح یاری می کرد که چندین شیت از وب سایت خود را در یک پنجره مرورگر به استفاده کننده نمایش دهد و به ذکر دیگر یک برگه دیگر از تارنما را در کاغذ فعلی به استفاده کننده نمایش میداد.

در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای نرم افزار نویسی تحت وب توسعه کرد و زبان PHP و همچنین نسخه نو CSS با نام CSS 3 معرفی شدند.لهجه پی اچ پی به طراح سایت کمک می کرد بتواند سایتی دینامیک راه‌اندازی کند که با استفاده کننده تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی در‌این گویش نرم افزار نویسی وجود داشت.که بعداز ورود آن سایتهای فروشگاهی و سایر سایتهای مدرن هم وارد فضای مجازی شدند.

تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های اساسی به وب سایتها :

جدول ها در طراحی وب (1995)
جاوا اسکریپت (1995)
مجال اشاره گر ها - Flash (1996)
پیدایش CSS (1998)
قیام گوشی ها- شبکه ها و فریم ورک ها (2007)
ساخت وب سایت پاسخگو (2010)
طراحی وب سایت فلت (2010)

معرفی گونه های وب سایت
در حالت کلی می‌قدرت انواع وب‌وبسایت را از چندین نظر آیتم بازرسی قرار بخشید:

از نظر فنی
روش کارایی
نرم افزار نویسی
گونه های وبسایت ها از نظر فنی

از لحاظ فنی وبسایت ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم می گردند.
سایت استاتیک
تارنما ایستا سایتی هست که قابل تغییر‌و تحول یا آپ تو دیت رسانی نیست. این تارنما ها به دو طرز HTML و فول فلش نوشته میشوند. مزایای تارنما های استاتیک و پایدار به گستردن پایین می باشد:

برای طراحی وب سایت های استاتیک نیازی به نرم افزار نویسی حرفه‌ای ندارید. یک شغل HTML نیز قادر است فرایند طراحی را ایفا دهد. این فرمان سبب کاهش هزینه های طراحی وب میگردد.
از آنجایی که صفحه ارایی در وبسایت های استاتیک به صورت غیروابسته انجام می گردد، طراح می‌تواند هر صفحه را با ویژگی های اختصاصی طراحی کند.

اما معایب این نوع تارنما چیست؟
آپ دیت فقط بوسیله طراح تارنما قابلیت پذیر میباشد. در این زمینه، شما برای حذف و اضافه کردن محتوا تماماً به طراح وابسته میباشید.
هزینه نگهداری این تارنما ها بیشتر است زیرا صاحبان می بایست برای ویرایش محتوا هزینه مستقل ای به طراح بپردازند و به صورت حضوری نمی توانند این شغل را ایفا دهند.
از آنجایی که آپدیت رسانی در تارنما های ثابت اعمال نمیشود، نمی توانند سکو های بالایی در موتورهای جستجو حصول کنند. (آیا تا به اینک به صفحه دوم نتیجه ها گوگل رفته اید!؟)
این تارنما ها انعطاف پذیر نیستند و قابلیت و امکان ارتباط میان استفاده کننده و مدیر وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقه ای به سایت های ثابت ندارند.

وبسایت های پویا
وب سایت پویا سایتی هست که انعطاف پذیر می‌باشد و به مدیران اجازه دستکاری میدهد. این سایت ها با به کارگیری از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور و یا با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی شده اند.

با استفاده از این وب سایت ها نیازی نیست که به کامپیوتر مسلط باشید یا نرم افزار نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای وبسایت خود دسترسی داشته باشید، هر مجال که خواستید آن‌ها‌را تغییر و تحول دهید و به روز نمایید. چندین سیستم مدیریت محتوا وجود دارااست که وردپرس یکی‌از شناخته شده ترین آنهاست.

وب سایت های پویا یا بر اساس برنامه می‌باشند یا به صورت فلش پویا طراحی شده اند. وب سایت های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash نمایش داده می گردند و بنابراین سنگین هستند. وبسایت های سنگین دیر لود میگردند و در موتورهای جستجو رتبه ذیل تری دارا‌هستند. اگرچه این وبسایت ها خسته کننده می باشند، ولی قشنگ و جذاب می‌باشند و برای کاتالوگ های معرفی تولید ها یا محتوای هنری مناسب می باشند.

انواع وب‌وبسایت از دید طرز عملکرد
با تمرکز به نحوه سعی، وب‌سایت‌ها را می‌توان به گروه‌های گوناگونی تقسیم کرد. وبسایت فروشگاهی، وب سایت شخصی، تارنما شرکتی، تارنما وکالت، طراحی وب سایت کاتالوگ و ... مثلا وب‌وب سایت‌های مختلفی می باشد که شما می‌توانید با تمرکز به ماهیت دستیابی‌وکار خود تعیین فرمائید.

وبسایت های شرکتی
وبسایت های شرکتی به سایتهایی گفته می گردد که در ان یک شرکت و یا تولیدی به معرفی خدمات یا تولیدات خود می پردازد.

سایتهای شخصی
این سایتها برای معرفی یک فرد خاصی طراحی میگردند برای مثال یک هنر پیشه یا یک مهندس و یا یک طلبه..

که غرض قرار دادن اطلاعات این فرد در دسترس عموم هست

سایتهای فروشگاهی
دراین سایتها بیشتر غرض در فروش محصول است که مخاطب وب سایت می تواند از این نوع سایتها مال مورد نظر خود را خریداری کند

سایتهای خدماتی
سایتهای خدماتی سایتهایی می‌باشند که در ان به کاربر خود خدمات خاصی ارائه می گردد مثل دانلود فیلم ،ویدئو یا عکس و یا قابلیت ارتباط با دیگرافراد

گونه های تارنما از نگاه برنامه نویسی
چندین از وب سایتها هستند که به صورت منحصر به فرد برای یک عمل خاص طراحی شده اند که به اینها وب سایتهایی با طراحی منحصربه‌فرد گفته میشود.

به عنوان مثال ساخت وب سایت با لهجه php

طراحی وب سایت با گویش پایتون

یک سری وب سایتهای میباشند که با سیستم های مدیریت محتوا و یا به وسیله چند نرم افزارهایی به صورت آمار در دسترس می‌باشند که میتوان با اجرا یکسری تغییرات کوچک از انها بهره مند شد که به این نوع سایتها قالب آماده میگویند

در دنیای امروز قابلیت و امکان ندارد کلمه‌هایی مانند وبگاه یا وب سایت و یا همان وبسایت به گوشتان
نخورده باشد و بی‌شک بنا بر نیازهای مدرن، رمز و کاری با این صفحه های اینترنتی داشته‌اید. اما تا به موقتی پندار کرده‌اید که وبسایت چیست؟

در واقع سایت به شیت در بستر اینترنت گفته می‌گردد که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه میباشد که در صفحه ها تارنما به کاربران نمایش داده میشود میتواند در اشکال متن و تصویر و فیلم و فایل های صوتی و... باشد.

همانطور که ما یک قطعه زمین را در دنیای واقعی برای زندگی یا تجارت اجاره می‌کنیم، می‌توانیم در دنیای اینترنت نیز همین شغل را اجرا دهیم. یعنی می‌توانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن بخش را برای مدتی برای خود داشته باشیم. به قسمتی که در اینترنت اجاره میکنیم و برای مدتی متعلق به ماست تارنما میگویند. در واقع وب سایت ها سرزمین های ما در اینترنت هستند که خواهیم توانست از آن‌ها به شیوه های متفاوت به کار گیری کنیم.

همگی وب سایتها برای اینکه از مجموع عالم قابل دسترس باشند بایستی بر روی شبکه جهانی وب قرار بگیرند.

خب در حال حاضر شبکه جهانی وب چیه؟

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص اندیشه کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی میباشند. ولی با اینکه بسیار به هم نزدیک می‌باشند اما ساختار متفاوتی دارا هستند.

شبکه جهانی وب چیه؟

شبکه جهانی وب، گروه ای از وب سایت ها و صفحه های سایت می باشند که در کامپیوترهای مختلف ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می‌باشند. تارنما ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره می‌باشند. کاربران می‌توانند به محتویات این وبسایت ها از هر قسمتی از فقیه از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

چهارچوب اساسی فضای وب، صفحه ها تارنما هستند. هر یکی‌از این صفحه های، دارای یک آدرس مخصوص هستند، این آدرس URL نامیده میگردد. به گروه خاصی از صفحه ها وب که به یک آدرس خاص متصل هستند تارنما گفته می شود. به عبارت دیگر شبکه جهانی وب همانند یک کتاب الکترونیکی بسیار گران قدر می‌باشد، که در سرور های گوناگون در سرتاسر عالم ذخیره شده اند.

خب هم اکنون این تارنما رو کی نوآوری کرده؟

در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات آدم را برای همیشه تغییر و تحول بخشید.

او که با نام TimBL نیز شناخته می شود، مخترع World Wide Web یا شبکه دانا‌گستر میباشد. نرم‌افزاری که به کاربران اجازه می‌دهد با استعمال از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مایحتاج خود دسترسی داشته باشند.

این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت تاریخ را در آزمایشگاه‌های بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را درباره‌ی همین پروژه منتشر می کرد.

اولین وبسایت‌ها با کدهای بی آلایش HTML نوشته می‌شدند. صفحه های این سایت‌ها شامل سرتیتر و جمله و ابرمتن (Hypertext) بود که روی ورقه نمایش رایانه‌های متفاوت به نمایش درمی‌آمد. در ابرمتن‌ها از ابرپیوند (Hyperlink) به کارگیری میشد و از طریق این پیوندها کاربران می‌توانستند به صفحه های دیگر مراجعه کنند.

از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که مایحتاج هست بدانید این هست که سایت‌ها بستر ارتباطی معمولی و انعطاف‌پذیر­ی می باشند طراحی سایت در مشهد که یکی‌از مهم ترین دستاوردهای تاریخ آدم به شمار می روند و این جدید وقتی هست که هنوز موتورهای جست‌وجو وارد بازی نشده‌ بودند.

تفاوت وب و اینترنت
بعضا از افراد از کلمه اینترنت و وب به عنوان هم معنی استعمال می کنند و این دو عبارت را یکسان می پندارند. اینترنت در واقع یک شبکه بسیار بلندمرتبه از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل میباشند. البته شبکه جهانی وب، تیم ای از صفحه های وب می باشد که در‌این شبکه فعال سازی شده است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از اینترنت برای دسترسی به وب به کار گیری می کند. خلال این، اینترنت این قابلیت را برای شما مهیا می کند تا به بقیه افراد پست الکترونیک ارسال فرمائید، با یکدیگر گفت‌و‌گو فرمائید و پوشه هایتان را به اشتراک بگذارید.

تاریخچه طراحی وب

ساخت سایت چیست ؟
طراحی وب سایت به تشکیل داد و فعال سازی صفحه های تارنما گفته می‌شود که معمولا این کار با کدنویسی به لهجه‌HTML اجرا میگردد. آغاز، صفحه ها وبسایت‌ها با به کارگیری از گویش HTML نوشته می‌شدند و آن‌گاه با به کارگیری از زبان CSS شکل ظاهری کاغذ را تکمیل میکنند.
وبعد از آن با به کارگیری از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور صفحات طراحی شده پویا میشوند. به زبانی بی آلایش‌تر تعریف‌و‌تمجید طراحی وب سایت عبارت می‌باشد رایا پارس از ایجاد کرد صفحات وب با استعمال از کد های زبانهای اپ نویسی.
توجه داشته باشید که طراحی شکل ظاهری یک سایت یا همان رابط کاربری به صورت تصویر در نرم افزار هایی مثل فوتوشاپ یا ادوبی ایکس دی را نمیتوان طراحی سایت نامید.

تاریخچه ساخت وب سایت
زمانی که Tim Berners-Lee در سال 1989 اینترنت را اخلاق کرد احتمالا فکرش را نمیکرد که دنیای اینترنت از آن مجال تا این حد تغییر‌و تحول کند.در واقع تاریخچه ساخت وب سایت با تاریخ اینترنت گره خورده و آن گاه نسبتاً هرسال در گیر تغییرات مهمی گردیده است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی بدون اینترنت و بدون وب سایت ها برایمان طاقت فرسا باشد.

ابتدایی ترین فرآیند رشد ساخت وب سایت زمان ظلمت بود، به این دلیل‌که صفحه ها کلاً سیاه و تیره بوده و تنها تعدادی پیکسل تک رنگ و که به سختی ممکن بود متحرک باشند بر روی آن قرار داشت. طراحی این سایت ها با به کار گیری از نشان ها و symbol ها ایفا می گرفت.

در سال ۱۹۹۰ گویش نرم افزار نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ اولی وبسایت با کمک این زبان طراحی و در فضای اینترنت قرار گرفت. و 1 سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ قابلیت و امکان جدول بندی یا Table هم به زبان اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان امداد می‌کرد مطالب تارنما را نصیب بندی و تروتمیز کنند و به نوعی سایت ها شرایط سازماندهی شده پیدا کرد. ahrefs در آن زمان حدود ۱۰ میلیون کاربر از اینترنت به کارگیری می کرد و ۶۰۰ سایت به صورت فعال وجود داشت.

آن گاه در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم قوی وارد عرصه وب شد :

جاوا اسکریپت
پیکان
این دو ابزار مالامال اقتدار و کاربردی به طراحان یاری کرد امکانات فوق العاده ای برای وب سایت های خود ساخت کنند و یک موفقیت والا در طراحی سایت بود. مثلا این امکانات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , ارتباط تصویری , مولتی مدیا و سایتهای زنده و …… را نام توفیق.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون کاربر اینترنتی و بیش از ۶۵۰ هزار سایت فعال در فضای اینترنت امکان های CSS و Frame هم به یاری برنامه نویسان و طراحان سایت آمد.

CSS به کاربران یاری می کرد مجموع تنظیمات مربوط به نوع فونت , رنگبندی و ریزه کاری وب سایت خود را در یک فولدر ذخیره کنند و بدون چاره نباشد در هر شیت از وب سایت مجدد کد نویسی کند و فقط مقادیر را از فایل CSS بازخوانی کند.

Frame هم به طراح یاری می کرد که چندین شیت از وب سایت خود را در یک پنجره مرورگر به استفاده کننده نمایش دهد و به ذکر دیگر یک برگه دیگر از تارنما را در کاغذ فعلی به استفاده کننده نمایش میداد.

در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای نرم افزار نویسی تحت وب توسعه کرد و زبان PHP و همچنین نسخه نو CSS با نام CSS 3 معرفی شدند.لهجه پی اچ پی به طراح سایت کمک می کرد بتواند سایتی دینامیک راه‌اندازی کند که با استفاده کننده تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی در‌این گویش نرم افزار نویسی وجود داشت.که بعداز ورود آن سایتهای فروشگاهی و سایر سایتهای مدرن هم وارد فضای مجازی شدند.

تاریخ های اضافه شدن تکنولوژی های اساسی به وب سایتها :

جدول ها در طراحی وب (1995)
جاوا اسکریپت (1995)
مجال اشاره گر ها - Flash (1996)
پیدایش CSS (1998)
قیام گوشی ها- شبکه ها و فریم ورک ها (2007)
ساخت وب سایت پاسخگو (2010)
طراحی وب سایت فلت (2010)

معرفی گونه های وب سایت
در حالت کلی می‌قدرت انواع وب‌وبسایت را از چندین نظر آیتم بازرسی قرار بخشید:

از نظر فنی
روش کارایی
نرم افزار نویسی
گونه های وبسایت ها از نظر فنی

از لحاظ فنی وبسایت ها به انواعی مانند داینامیک، استاتیک و ... تقسیم می گردند.
سایت استاتیک
تارنما ایستا سایتی هست که قابل تغییر‌و تحول یا آپ تو دیت رسانی نیست. این تارنما ها به دو طرز HTML و فول فلش نوشته میشوند. مزایای تارنما های استاتیک و پایدار به گستردن پایین می باشد:

برای طراحی وب سایت های استاتیک نیازی به نرم افزار نویسی حرفه‌ای ندارید. یک شغل HTML نیز قادر است فرایند طراحی را ایفا دهد. این فرمان سبب کاهش هزینه های طراحی وب میگردد.
از آنجایی که صفحه ارایی در وبسایت های استاتیک به صورت غیروابسته انجام می گردد، طراح می‌تواند هر صفحه را با ویژگی های اختصاصی طراحی کند.

اما معایب این نوع تارنما چیست؟
آپ دیت فقط بوسیله طراح تارنما قابلیت پذیر میباشد. در این زمینه، شما برای حذف و اضافه کردن محتوا تماماً به طراح وابسته میباشید.
هزینه نگهداری این تارنما ها بیشتر است زیرا صاحبان می بایست برای ویرایش محتوا هزینه مستقل ای به طراح بپردازند و به صورت حضوری نمی توانند این شغل را ایفا دهند.
از آنجایی که آپدیت رسانی در تارنما های ثابت اعمال نمیشود، نمی توانند سکو های بالایی در موتورهای جستجو حصول کنند. (آیا تا به اینک به صفحه دوم نتیجه ها گوگل رفته اید!؟)
این تارنما ها انعطاف پذیر نیستند و قابلیت و امکان ارتباط میان استفاده کننده و مدیر وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقه ای به سایت های ثابت ندارند.

وبسایت های پویا
وب سایت پویا سایتی هست که انعطاف پذیر می‌باشد و به مدیران اجازه دستکاری میدهد. این سایت ها با به کارگیری از زبانهای اپلیکیشن نویسی سمت سرور و یا با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی شده اند.

با استفاده از این وب سایت ها نیازی نیست که به کامپیوتر مسلط باشید یا نرم افزار نویسی بلد باشید تا بتوانید به راحتی به محتوای وبسایت خود دسترسی داشته باشید، هر مجال که خواستید آن‌ها‌را تغییر و تحول دهید و به روز نمایید. چندین سیستم مدیریت محتوا وجود دارااست که وردپرس یکی‌از شناخته شده ترین آنهاست.

وب سایت های پویا یا بر اساس برنامه می‌باشند یا به صورت فلش پویا طراحی شده اند. وب سایت های Dynamic Flash بر روی پلتفرم Adobe Flash نمایش داده می گردند و بنابراین سنگین هستند. وبسایت های سنگین دیر لود میگردند و در موتورهای جستجو رتبه ذیل تری دارا‌هستند. اگرچه این وبسایت ها خسته کننده می باشند، ولی قشنگ و جذاب می‌باشند و برای کاتالوگ های معرفی تولید ها یا محتوای هنری مناسب می باشند.

انواع وب‌وبسایت از دید طرز عملکرد
با تمرکز به نحوه سعی، وب‌سایت‌ها را می‌توان به گروه‌های گوناگونی تقسیم کرد. وبسایت فروشگاهی، وب سایت شخصی، تارنما شرکتی، تارنما وکالت، طراحی وب سایت کاتالوگ و ... مثلا وب‌وب سایت‌های مختلفی می باشد که شما می‌توانید با تمرکز به ماهیت دستیابی‌وکار خود تعیین فرمائید.

وبسایت های شرکتی
وبسایت های شرکتی به سایتهایی گفته می گردد که در ان یک شرکت و یا تولیدی به معرفی خدمات یا تولیدات خود می پردازد.

سایتهای شخصی
این سایتها برای معرفی یک فرد خاصی طراحی میگردند برای مثال یک هنر پیشه یا یک مهندس و یا یک طلبه..

که غرض قرار دادن اطلاعات این فرد در دسترس عموم هست

سایتهای فروشگاهی
دراین سایتها بیشتر غرض در فروش محصول است که مخاطب وب سایت می تواند از این نوع سایتها مال مورد نظر خود را خریداری کند

سایتهای خدماتی
سایتهای خدماتی سایتهایی می‌باشند که در ان به کاربر خود خدمات خاصی ارائه می گردد مثل دانلود فیلم ،ویدئو یا عکس و یا قابلیت ارتباط با دیگرافراد

گونه های تارنما از نگاه برنامه نویسی
چندین از وب سایتها هستند که به صورت منحصر به فرد برای یک عمل خاص طراحی شده اند که به اینها وب سایتهایی با طراحی منحصربه‌فرد گفته میشود.

به عنوان مثال ساخت وب سایت با لهجه php

طراحی وب سایت با گویش پایتون

یک سری وب سایتهای میباشند که با سیستم های مدیریت محتوا و یا به وسیله چند نرم افزارهایی به صورت آمار در دسترس می‌باشند که میتوان با اجرا یکسری تغییرات کوچک از انها بهره مند شد که به این نوع سایتها قالب آماده میگویند

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 206
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 20
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 135
  • بازدید ماه : 188
  • بازدید سال : 1950
  • بازدید کلی : 3502
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی